הנושאים הנובעים מחוק חינוך מיוחד

הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל - דין וחשבון. ירושלים, טבת תשס"ט - ינואר 2009
וועדת דורנר מונתה על-ידי שרת החינוך, פרופ` יולי תמיר
בתאריך 25.9.07
שר החינוך מר גדעון שר החליט לאמץ את החלטות הוועדה
(בינואר 2009).
בשל מורכבות היישום הוחלט להתחיל בפיילוט ביישובים ספורים ובשכבת גיל אחת.
תחילת הניסוי - תשע"ב.
העקרונות הבסיסים
זכותם של ההורים לבחור את סוג המסגרת החינוכית בה ילמד הילד.
התלמידים הזכאים יתוקצבו עפ"י מודל תקצוב המבוסס על רמת תפקוד ומוגבלות.
התקציב "הולך" אחרי הילד.
דו"ח דורנר -
עקרונות והמלצות
האתגרים העומדים בפני מערכת החינוך ביישום המלצות ועדת דורנר
כיצד לגבש מענה המתייחס להיבטים פדגוגיים, מנהליים ותקציביים גם יחד?
איך להטמיע תהליך של שינוי תפיסה ועמדות בקרב מנהלים וצוותים חינוכיים במסגרות החינוך הרגיל?
איך פועלים בשיתוף עם הרשויות המקומיות ליצירת מענים רב תחומיים ומגוונים?
כיצד הופכים את ההזדמנות למהלך ערכי של כבוד לשונה?
יישום דו"ח ועדת דורנר מחייב:
- קידום תהליכי עבודה ומעקב אחר היישום בפועל.
- בניית מנגנון ומודל לניוד וניצול תקציבים
- הכשרת צוותים לליווי ההורים.
- בניית כלי לקביעת פרופיל תפקודי ורמת תפקוד של תלמיד
- בניית מודלים לפיתוח מקצוע של סגלי הוראה לשילוב תלמידים עם צרכים מורכבים במערכת החינוך
העקרונות הבסיסים והאתגרים העומדים בפני מערכת החינוך ביישום המלצות ועדת דורנר
יישום דו"ח ועדת דורנר
התחומים המוערכים באמצעות כלי הערכת רמת תפקוד:
- תפקוד שפתי
- תפקוד והבנה בתחום הרגשי
- תפקוד והבנה בתחום החברתי
- תקשורת
- עצמאות והתארגנות
- תפקוד קוגניטיבי לימודי
המודל תקציבי:
- קביעת מודל תקציבי לתלמיד הזכאי לתקצוב אישי ממשאבי החינוך המיוחד.
- התקציב מתייחס למוגבלות ולרמת התפקוד של התלמיד.
- התקציב יתבטא בשעות הוראה.
- התקציב של התלמיד "הולך" אחר התלמיד.
- להורים תינתן הדרכה לניצול התקציב בכל אחת משלושת המסגרות האפשריות: חינוך רגיל, כיתה לחינוך מיוחד בבית הספר הרגיל וחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך מיוחד.
- יומלץ להורים להיעזר ולהיוועץ בגורם בית ספרי.
התחומים המוערכים באמצעות כלי הערכת רמת תפקוד
והמודל תקציבי