הקדמה: עוד בדיונים שנערכו בועדת מרגלית עלה נושא שימוש במונח "ועדת הזכאות" במקום "ועדת ההשמה". בזמנו לא ניתנה לגיטימציה לשימוש במינוח זה מחשש ששינוי זה יגרור תביעות תקציביות. גם כיום עדיין לא נעשה שינוי חקיקה ותיקון בגוף חוק החינוך המיוחד.
בהמלצות ועדת דורנר הוכשרה הקרקע ל"ועדת הזכאות", יחד עם הסתייגות כי הועדה אינה מתערבת בשיקולי התקציב ובהחלטות על היקפו.
ועדת הזכאות מתוכננת לפעול במתכונת הקיימת של וועדת ההשמה ותפקידה לקבוע את זכאותו של התלמיד לתקציב חינוך מיוחד ולהיקפו בהתאם לרמת התפקוד שתקבע לו ע"י גורמי המקצוע.
בסמכות ועדת הזכאות להחליט כי:
התלמיד אינו זכאי לתקצוב חינוך מיוחד אישי
התלמיד זכאי לתקציב חינוך מיוחד אישי
במידה והתלמיד נמצא זכאי לתקציב חינוך מיוחד אישי הוועדה תקבע:
א. מוגבלות ראשית ו/או משנית
ב. רמת התפקוד כפי שמשתקפת מהמסמכים הקבילים ,שעמדו בפניה.
ג. במידה ויהיה פער בין הציון שיתקבל מממצאי השאלון ,לציון הוועדה של 2 נקודות ומעלה ישלח השאלון לביה"ס לדיון ומילוי מחודש.
* במקביל מתבצע חישוב התקצוב כפי שיבוא לידי ביטוי בשאלון על רמת התפקוד שמולא ע"י אנשי המקצוע.
ההודעה שתשלח להורים בדבר החלטת ועדת הזכאות ,תשלח ע"י הרשות המקומית ותתיחס לנקודות הבאות:
בבחירת המסגרת החינוכית המועדפת עליהם:
זכאות לחינוך המיוחד ניתנת לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים במערכת החינוך הרגילה והמיוחדת.
הזכאות לחינוך מיוחד במסגרות החינוך המיוחד נקבעת על ידי ועדת ההשמה. הזכאות לשרותי חינוך מיוחים במסגרת החינוך הרגיל, נקבעת על ידי ועדת השילוב.
תהליך ההפנייה לועדת ההשמה:
הפניית תלמיד לועדת השמה היא ע"י: הורים, רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך מוכר, ארגון ציבורי או מי ששר החינוך, שר העבודה והרווחה או שר הבריאות הסמיך לכך. בקשת ההורים תעשה באמצעות בקשה מנוסחת עם כל הפרטים. הבקשה תשלח למנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית בה מתגורר התלמיד.
הפנייה לועדת השילוב:
הפניית תלמיד לועדת השילוב היא על ידי מערכת החינוך, הורי התלמיד, רשות מקומית. בקשת ההורים תעשה באמצעות בקשה בכתב ותשלח למנהל המסגרת החינוכית בה לומד הילד.
דברי הסבר להורים:
ההורים יכולים לקבל חוברת "דברי הסבר להורים אשר ילדיהם מופנים לועדת השמה ושילוב בבתי הספר, במדור לחינוך מיוחד או באינטרנט.
זכאות לשרותי חינוך מיוחד חינם בגילאי 3- 21, ניתנת לתלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד (גן לחינוך מיוחד, כתה מיוחדת בבית ספר רגיל, בית ספר לחינוך מיוחד), על פי החלטת ועדת ההשמה.
זכאות לשרותי חינוך מיוחד בכפוף לחוק לימוד חובה חינם בגילאי 5-18, ניתנת לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות חינוך רגילות (גן רגיל, כתה רגילה), אשר ועדת השילוב קבעה את זכאותם לתוכנית שילוב. תוכנית השילוב מהווה תוספת על תוכנית הלימודים הרגילה בכיתה הרגילה.
קביעת זכאות לשירותי חינוך מיוחד / ועדת השמה:
זכאות לחינוך מיוחד נקבעת בועדת השמה/ערר הפועלת מתוקף חוק החינוך המיוחד התשמ"ח (1988) " הועדות האלה הינן גוף מקצועי מעין שיפוטי שהרכבן נקבע בחוק, ובידיהן הסמכות והאחריות לקבל החלטות לגבי זכאותו של ילד חריג לחינוך מיוחד ולגבי השמתו במסגרת החינוכית ההולמת את צרכיו".
ועדת ההשמה מתקיימת לאחר הליך ממושך של טיפול בתלמיד בעל הצרכים המיוחדים במסגרת החינוכית בה לומד.
בועדת ההשמה חייבים להשתתף לפחות 3 אנשים:
ועדת ערר ישובית:
בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד - שילוב תתקיים ועדת שילוב מוסדית בה תקבע זכאות התלמיד בעל הצרכים המיוחדים להכלל בתכנית השילוב.
הורה או תלמיד רשאים להגיש ערר על החלטת ועדת השילוב. יש להגיש את הערר בכתב לועדת ההשמה היישובית (ועדת ערר ישובית) תוך עשרים ואחד יום מיום שקבלו את החלטת ועדת השילוב ולא יאוחר מ- 31 ביוני מדי שנה.
ועדת ערר מחוזית:
חוק החינוך המיוחד קובע כי ההורים רשאים לערער על החלטת ועדת ההשמה בפני ועדת ערר. בקשה לערעור תוגש בכתב ליו"ר ועדת ערר ותשלח למנהל/ת המחוז במשרד החינוך אליו שייכים תוך 21 ימים מעת קבלת החלטת ועדת ההשמה המנומקת. החלטת ועדת הערר הינה סופית.
סעיף 10 לחוק החינוך המיוחד קובע שמנהל מוסד לחינוך מיוחד (גן ילדים לחינוך מיוחד, בי"ס לחינוך מיוחד או כיתה מיוחדת בבי"ס לחינוך רגיל) יביא פעם בשלוש שנים את עניינו של התלמיד הלומד במסגרת זו לדיון חוזר לפני ועדת ההשמה (גם במקרים המחייבים בדיון חוזר בגין העברת תלמיד בין מסגרות חינוך).
מנהל מוסד חינוכי או ארגון ציבורי יכולים ליזום דיון חוזר בעניינו של תלמיד גם לאחר תקופה קצרה מזו.
הורים רשאים ליזום בכל עת דיון חוזר בעניינו של ילדו בתנאי שחלפה שנה ממועד ההחלטה הקודמת בעניינו.
משהחליטה הועדה על השמתו של ילד חריג במסגרת החינוך המיוחד היא תקבע את סוג המסגרת שהוא יושם : גן לחינוך מיוחד, גן משולב, כיתה מיוחדת בבי"ס לחינוך רגיל, בי"ס לחינוך מיוחד.
שיבוץ התלמיד במסגרת ההולמת את החלטת הועדה ייעשה ע"י רשות החינוך המקומית בתיאום עם המפקח/ת על החינוך המיוחד באמצעות ועדת שיבוץ בה חברים:
במידת הצורך ניתן להזמין לועדה גורמים נוספים לשם קבלת חוות דעת נוספות.
בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד - והוספת פרק שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים מתקיימות ועדות זכאות ואפיון
מוסדיות בכל מסגרת חינוכית רגילה. בועדות אלה נקבעת זכאות התלמיד בעל הצרכים המיוחדים להכלל בתכנית השילוב.
הרכב ועדת השילוב:
בראש הועדה עומד מנהל בית הספר
מחנכת הכיתה
פסיכולוג או יועץ חינוכי
איש מקצוע מטעם החינוך המיוחד
וכל גורם מקצועי נוסף אשר רלוונטי לדיון
ההורים והתלמיד מוזמנים להשתתף בועדה. ההורים רשאים להגיש לועדה כל מסמך וחוות דעת מקצועיים שיש בידיהם, על פי שיקול דעתם.
חוק החינוך המיוחד בא להבטיח את מימוש הזכויות של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך.
השתתפותו של התלמיד בהחלטות הנוגעות לחייו נשענת על עקרון זכויות אדם.
השופטת סביונה רוט לוי, שעמדה בראש בועדת המשנה לבחינת יישום עקרון ההשתתפות של התלמיד בהחלטות הנוגעות לחייו החליטה על חובת יישום זכות השימוע של התלמיד והשתתפותו במעמד הדיון בועדת ההשמה. מכאן נגזרת זכותו והחשיבות להשתתפותו בכל הצמתים והדיונים שנערכים בענייניו.
הדבר בא לידי ביטוי במערכת החינוך בצמתים הבאים:
ההשתתפות תעשה בכל גיל בהתאם ליכולתו של הילד ובכפוף לשיקול דעתם של הוריו.
ההשתתפות יכולה להיות ישירה ובלתי ישירה.