הנושאים הנובעים מחוק חינוך מיוחד

הנושאים הנובעים מחוק חינוך מיוחד

הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל - 
דין וחשבון. ירושלים, טבת תשס"ט - ינואר 2009

וועדת דורנר מונתה על-ידי שרת החינוך, פרופ` יולי תמיר 
בתאריך 25.9.07
שר החינוך מר גדעון שר החליט לאמץ את החלטות הוועדה
(בינואר 2009).
בשל מורכבות היישום הוחלט להתחיל בפיילוט ביישובים ספורים ובשכבת גיל אחת.
תחילת הניסוי - תשע"ב.

העקרונות הבסיסים

זכותם של ההורים לבחור את סוג המסגרת החינוכית בה ילמד הילד.
התלמידים הזכאים יתוקצבו עפ"י מודל תקצוב המבוסס על רמת תפקוד ומוגבלות.
התקציב "הולך" אחרי הילד.
דו"ח דורנר - 
עקרונות והמלצות
האתגרים העומדים בפני מערכת החינוך ביישום המלצות ועדת דורנר

כיצד לגבש מענה המתייחס להיבטים פדגוגיים, מנהליים ותקציביים גם יחד?
איך להטמיע תהליך של שינוי תפיסה ועמדות בקרב מנהלים וצוותים חינוכיים במסגרות החינוך הרגיל?
איך פועלים בשיתוף עם הרשויות המקומיות ליצירת מענים רב תחומיים ומגוונים?
כיצד הופכים את ההזדמנות למהלך ערכי של כבוד לשונה?

יישום דו"ח ועדת דורנר מחייב:

  • קידום תהליכי עבודה ומעקב אחר היישום בפועל.
  • בניית מנגנון ומודל לניוד וניצול תקציבים   
  • הכשרת צוותים לליווי ההורים.
  • בניית כלי לקביעת פרופיל תפקודי ורמת תפקוד של תלמיד
  • בניית מודלים לפיתוח מקצוע של סגלי הוראה לשילוב תלמידים עם צרכים מורכבים במערכת החינוך
העקרונות הבסיסים והאתגרים העומדים בפני מערכת החינוך ביישום המלצות ועדת דורנר

יישום דו"ח ועדת דורנר
התחומים המוערכים באמצעות כלי הערכת רמת תפקוד:
  • תפקוד שפתי
  • תפקוד והבנה בתחום הרגשי
  • תפקוד והבנה בתחום החברתי
  • תקשורת
  • עצמאות והתארגנות
  • תפקוד קוגניטיבי לימודי

המודל תקציבי:
  • קביעת מודל תקציבי לתלמיד הזכאי לתקצוב אישי ממשאבי החינוך המיוחד.
  • התקציב מתייחס למוגבלות ולרמת התפקוד של התלמיד.
  • התקציב יתבטא בשעות הוראה.
  • התקציב של התלמיד "הולך" אחר התלמיד.
  • להורים תינתן הדרכה לניצול התקציב בכל אחת משלושת המסגרות האפשריות: חינוך רגיל, כיתה לחינוך מיוחד בבית הספר הרגיל וחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך מיוחד.
  • יומלץ להורים להיעזר ולהיוועץ בגורם בית ספרי.
התחומים המוערכים באמצעות כלי הערכת רמת תפקוד
והמודל תקציבי
  • תהליך קביעת הזכאות במעמד ועדת זכאות

    הקדמה: עוד בדיונים שנערכו בועדת מרגלית עלה נושא שימוש במונח "ועדת הזכאות" במקום "ועדת ההשמה". בזמנו לא ניתנה לגיטימציה לשימוש במינוח זה מחשש ששינוי זה יגרור תביעות תקציביות. גם כיום עדיין לא נעשה שינוי חקיקה ותיקון בגוף חוק החינוך המיוחד.


    בהמלצות ועדת דורנר הוכשרה הקרקע ל"ועדת הזכאות", יחד עם הסתייגות כי הועדה אינה מתערבת בשיקולי התקציב ובהחלטות על היקפו.

    ועדת הזכאות מתוכננת לפעול במתכונת הקיימת של וועדת ההשמה ותפקידה לקבוע את זכאותו של התלמיד לתקציב חינוך מיוחד ולהיקפו בהתאם לרמת התפקוד שתקבע לו ע"י גורמי המקצוע.

      

    בסמכות ועדת הזכאות להחליט כי:

    התלמיד אינו זכאי לתקצוב חינוך מיוחד אישי

    התלמיד זכאי לתקציב חינוך מיוחד אישי


    במידה והתלמיד נמצא זכאי לתקציב חינוך מיוחד אישי הוועדה תקבע:

    א. מוגבלות ראשית ו/או משנית

    ב. רמת התפקוד כפי שמשתקפת מהמסמכים הקבילים ,שעמדו בפניה.

    ג. במידה ויהיה פער בין הציון שיתקבל מממצאי השאלון ,לציון הוועדה של 2 נקודות ומעלה ישלח השאלון לביה"ס לדיון ומילוי מחודש.

     

    * במקביל מתבצע חישוב התקצוב כפי שיבוא לידי ביטוי בשאלון על רמת התפקוד שמולא ע"י אנשי המקצוע.


    ההודעה שתשלח להורים בדבר החלטת ועדת הזכאות ,תשלח ע"י הרשות המקומית ותתיחס לנקודות הבאות:

    • זכאות
    • סוג המוגבלות: מוגבלות ראשונית ו/או משנית
    • רמת תפקוד
    • סך התקצוב לתלמיד ביחידות של שעות הוראה.
    • הודעה להורים על האפשרויות העומדות לרשותם

    בבחירת המסגרת החינוכית המועדפת עליהם:

    • בי"ס לחנ"מ
    • כיתת חנ"מ בבי"ס רגיל
    • שילוב בכיתה רגילה
    • אנשי מקצוע ממערכת החינוך/ מהרשות המקומית יעמדו לרשות ההורים להיוועצות ולהנחייה.
  • זכאות לחינוך מיוחד

    זכאות לחינוך המיוחד ניתנת לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים במערכת החינוך הרגילה והמיוחדת.

    הזכאות לחינוך מיוחד במסגרות החינוך המיוחד נקבעת על ידי ועדת ההשמה. הזכאות לשרותי חינוך מיוחים במסגרת החינוך הרגיל, נקבעת על ידי ועדת השילוב.


    תהליך ההפנייה לועדת ההשמה:

    הפניית תלמיד לועדת השמה היא ע"י: הורים, רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך מוכר, ארגון ציבורי או מי ששר החינוך, שר העבודה והרווחה או שר הבריאות הסמיך לכך. בקשת ההורים תעשה באמצעות בקשה מנוסחת עם כל הפרטים. הבקשה תשלח למנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית בה מתגורר התלמיד.


    הפנייה לועדת השילוב:

    הפניית תלמיד לועדת השילוב היא על ידי מערכת החינוך, הורי התלמיד, רשות מקומית. בקשת ההורים תעשה באמצעות בקשה בכתב ותשלח למנהל המסגרת החינוכית בה לומד הילד.

     

    דברי הסבר להורים:

    ההורים יכולים לקבל  חוברת "דברי הסבר להורים אשר ילדיהם מופנים לועדת השמה ושילוב בבתי הספר, במדור לחינוך מיוחד או באינטרנט.

  • טווח גילאי הזכאות

    זכאות לשרותי חינוך מיוחד חינם בגילאי 3- 21, ניתנת לתלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד (גן לחינוך מיוחד, כתה מיוחדת בבית ספר רגיל, בית ספר לחינוך מיוחד), על פי החלטת ועדת ההשמה.


    זכאות לשרותי חינוך מיוחד בכפוף לחוק לימוד חובה חינם בגילאי 5-18, ניתנת לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות חינוך רגילות (גן רגיל, כתה רגילה), אשר ועדת השילוב קבעה את זכאותם לתוכנית שילוב. תוכנית השילוב מהווה תוספת על תוכנית הלימודים הרגילה בכיתה הרגילה.

  • היערכות לועדת השמה

    קביעת זכאות לשירותי חינוך מיוחד / ועדת השמה:


    זכאות לחינוך מיוחד נקבעת בועדת השמה/ערר הפועלת מתוקף חוק החינוך המיוחד התשמ"ח (1988) " הועדות האלה הינן גוף מקצועי מעין שיפוטי שהרכבן נקבע בחוק, ובידיהן הסמכות והאחריות לקבל החלטות לגבי זכאותו של ילד חריג לחינוך מיוחד ולגבי השמתו במסגרת החינוכית ההולמת את צרכיו". 


    ועדת ההשמה מתקיימת לאחר הליך ממושך של טיפול בתלמיד בעל הצרכים המיוחדים במסגרת החינוכית בה לומד.

  • הרכב חברי ועדת השמה הינה

    בועדת ההשמה חייבים להשתתף לפחות 3 אנשים:


    • יו"ר הועדה - נציג רשות
    • מפקח על החינוך המיוחד או נציגו
    • פסיכולוג חינוכי מטעם השרות הפסיכולוגי החינוכי ברשות
    • כמו כן חברים בהרכב ועדת ההשמה
    • נציג ארגון הורים ארצי לחינוך מיוחד מתוך רשימה שקובע הארגון.
    • רופא מומחה ברפואת ילדים מתוך רשימה ששר הבריאות קובע.
    • עו"ס מתוך רשימה ששר העבודה והרווחה קובע.
    • מפקח/ת כולל/ת או נציגו
    • כל חברי הועדה ממונים ע"י שר החינוך
  • ועדת ערר ישובית ומחוזית

    ועדת ערר ישובית:


    בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד - שילוב תתקיים ועדת שילוב מוסדית בה תקבע זכאות התלמיד בעל הצרכים המיוחדים להכלל בתכנית השילוב.

    הורה או תלמיד רשאים להגיש ערר על החלטת ועדת השילוב. יש להגיש את הערר בכתב לועדת ההשמה היישובית (ועדת ערר ישובית) תוך עשרים ואחד יום מיום שקבלו את החלטת ועדת השילוב ולא יאוחר מ- 31 ביוני מדי שנה.



    ועדת ערר מחוזית:


    חוק החינוך המיוחד קובע כי ההורים רשאים לערער על החלטת ועדת ההשמה בפני ועדת ערר. בקשה לערעור תוגש בכתב ליו"ר ועדת ערר ותשלח למנהל/ת המחוז במשרד החינוך אליו שייכים תוך 21 ימים מעת קבלת החלטת ועדת ההשמה המנומקת. החלטת ועדת הערר הינה סופית.

  • דיון חוזר בועדות זכאות ואפיון

    סעיף 10 לחוק החינוך המיוחד קובע שמנהל מוסד לחינוך מיוחד (גן ילדים לחינוך מיוחד, בי"ס לחינוך מיוחד או כיתה מיוחדת בבי"ס לחינוך רגיל) יביא פעם בשלוש שנים את עניינו של התלמיד הלומד במסגרת זו לדיון חוזר לפני ועדת ההשמה (גם במקרים המחייבים בדיון חוזר בגין העברת תלמיד בין מסגרות חינוך). 


    מנהל מוסד חינוכי או ארגון ציבורי יכולים ליזום דיון חוזר בעניינו של תלמיד גם לאחר תקופה קצרה מזו. 


    הורים רשאים ליזום בכל עת דיון חוזר בעניינו של ילדו בתנאי שחלפה שנה ממועד ההחלטה הקודמת בעניינו.

  • שיבוץ במסגרות חינוך

    משהחליטה הועדה על השמתו של ילד חריג במסגרת החינוך המיוחד היא תקבע את סוג המסגרת שהוא יושם : גן לחינוך מיוחד, גן משולב, כיתה מיוחדת בבי"ס לחינוך רגיל, בי"ס לחינוך מיוחד.


    שיבוץ התלמיד במסגרת ההולמת את החלטת הועדה ייעשה ע"י רשות החינוך המקומית בתיאום עם המפקח/ת על החינוך המיוחד באמצעות ועדת שיבוץ בה חברים:


    • מנהל מח' החינוך או נציגו - יו"ר
    • מפקח/ת החינוך המיוחד על מוסדות החינוך ברשות המקומית
    • מנהל שירות פסיכולוגי חינוכי ברשות או נציגו

    במידת הצורך ניתן להזמין לועדה גורמים נוספים לשם קבלת חוות דעת נוספות.

  • ועדת זכאות ואפיון המוסדית

    בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד - והוספת פרק שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים מתקיימות  ועדות זכאות ואפיון 

    מוסדיות בכל מסגרת חינוכית רגילה. בועדות אלה נקבעת זכאות התלמיד בעל הצרכים המיוחדים להכלל בתכנית השילוב.



    הרכב ועדת השילוב:


    בראש הועדה עומד מנהל בית הספר

    מחנכת הכיתה

    פסיכולוג או יועץ חינוכי

    איש מקצוע מטעם החינוך המיוחד

    וכל גורם מקצועי נוסף אשר רלוונטי לדיון

    ההורים והתלמיד מוזמנים להשתתף בועדה. ההורים רשאים להגיש לועדה כל מסמך וחוות דעת מקצועיים שיש בידיהם, על פי שיקול דעתם.

  • זכאות לחינוך מיוחד

    חוק החינוך המיוחד בא להבטיח את מימוש הזכויות של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך.


    השתתפותו של התלמיד בהחלטות הנוגעות לחייו נשענת על עקרון זכויות אדם.

    השופטת סביונה רוט לוי, שעמדה בראש בועדת המשנה לבחינת יישום עקרון ההשתתפות של התלמיד בהחלטות הנוגעות לחייו החליטה על חובת יישום זכות השימוע של התלמיד  והשתתפותו במעמד הדיון בועדת ההשמה. מכאן נגזרת זכותו והחשיבות להשתתפותו בכל הצמתים והדיונים שנערכים בענייניו.

     

    הדבר בא לידי ביטוי במערכת החינוך בצמתים הבאים:


    • השתתפות בועדת ההשמה
    • השתתפות בועדת השילוב
    • השתתפות בתהליך קביעת תוכנית לימודים אישית (תל"א)
    • השתתפות בתהליך קביעת תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י)

    ההשתתפות תעשה בכל גיל בהתאם ליכולתו של הילד ובכפוף לשיקול דעתם של הוריו.

    ההשתתפות יכולה להיות ישירה ובלתי ישירה.

Share by: