מיקומם של ההורים בתוכנית העבודה בחינוך המיוחד
עיבוד: ד"ר כרמלה איגל
על בסיס המאמר
?WHAT DO I KNOW
PARENTAL POSITIONING IN SPECIAL EDUCATION
(Erin McClosky , 2010)
• הספרות שמכוונת להדריך את השתתפות ההורים בחינוך המיוחד לרוב מתייחסת להורים כאל חברי צוות מרכזיים הקריטיים לתכנון, עיצוב וביצוע התוכנית הטובה ביותר עבור בנם.
• למרות זאת, יכולים להיות פערים רבים בין המידע שמנסה לכוון את ההורים לבין החוויות שלהם בפועל.
• חקר מקרה
• המאמר מספר את הסיפור של שרי, נייט וריי, שעם קביעת הנוירולוג הם הפכו להיות חלק מקהילת החינוך המיוחד.
• הידיעה שיש ילד עם צרכים מיוחדים משנה את התפקוד ההורי, וההורה נאלץ להתמודד בתוך מערכות שונות (חינוך, רפואה, פסיכולוגיה, מול בית הספר ומול הרופאים)
• מעבר לכך, השינוי בלהיות הורה לילד בעל צרכים מיוחדים מאלץ את ההורים לבחון מחדש את תפקידם כהורים, מורים, וכסנגורים של הילד.
• איסוף נתונים
• המחקר התחיל ב- 2006 וסיים ב – 2009.
• במשך 3 שנים מקלוסקי נכנסה לגן של ריי ועשתה תצפיות על ריי והקלטות של הפגישות בגן. כמו כן, היו ראיינות עם שרי בנפרד.
• מגבלת המחקר: המחקר נעשה סביב ילד אחד. הפוקוס היה על ריי, הכיתה שלו, המורים ומטפלים שלו וכמובן החוויות של אמא שלו.
• http://www.youtube.com/watch?v=A6fcIqUHz8Q&feature=relatedסרטון מצוייר
• https://www.youtube.com/watch?v=d44wPE9azXk
• ישיבת הכנת IEP לתלמיד עם לקות שמיעה
• מטרת המאמר
• המאמר חוקר את החוויות של שרי במו"מ בתחומים הרפואיים, החינוכיים והטיפוליים שנוצרים כאשר ילד הופך להיות חלק מהמערכת של החינוך המיוחד
• המאמר מציג כיצד ההורים ממקמים את עצמם ו/או ממוקמים באינטראקציות שלהם עם מורים, מטפלים, רופאים ומנהלי בית ספר, סביב תוכנית הלימודים ותוכניות הטיפול של בנם.
• בעבודה של שיטה מחקר איכותני ובהסתמכות על תיאורית המיקום positioning theory, מקלוסקי מראה אמא של ילד עם אוטיזם, מתמודדת עם מערכות שונות בקשר לבנה.
• תיאורית המיקום מאפשרת לבדוק כיצד נוצרים יחסים ומתפתחים לאורך זמן, כיצד מבינים אותם השותפים לתהליך וכיצד ומדוע הם משתנים ((Harre & Van Langenhove,1999.
• תיאוריה זו יוצרת קונטקסט שבו ניתן להבין כיצד השותפים למשולש ההדרכה הבינו את תפקידיהם ואת תחומי האחריות שלהם כמו גם את המושג "מורה טוב".
• מהי תיאוריית המיקום?
• Positioning theory
• תיאורית המיקום מאפשרת לבחון כיצד נוצרים יחסים ומתפתחים לאורך זמן, כיצד מבינים אותם השותפים לתהליך וכיצד הם משתנים.
• באינטרקציה בין השותפים נבנה קו סיפורי שלכל אחד יש בו תפקיד, קווי הסיפור נחשפים בתהליך שבו המשתתפים ממקמים את עצמם וממוקמים על ידי האחרים.
• במהלך האינטראקציות תפקידי המשתתפים משתנים, ובעקבותיהם משתנות משמעויות האירועים והגדרות העצמי והזולת.
• תיאוריית המיקום מאפשרת לנו להבנות את מערכות היחסים והאינטראקציות בין ההורים, המטפלים והרופאים, ואת חלוקת התפקידים ביניהם.
•
מיקום רפלקסיבי
• המיקום הרפלקסיבי מאפשר למשתתף למקם את עצמו בתוך המערכת, ודרך כך לקבוע את המטרות אותן הוא רוצה להשיג ואת דרכי פעולתו.
• מצד אחד שרי יכולה למקם עצמה כחלק פעיל מהצוות אשר מביע את דעתו, רעיונותיו והסתייגותו, מצד שני היא גם יכולה לבחור למקם את עצמה מול הצוות החינוכי כאם מודאגת השואלת שאלות רבות או כאם פאסיבית ולא מתערבת.
• שרי בוחרת למקם את עצמה כחברת צוות חשובה ומשמעותית, מעצם היותה בעלת ידע משמעותי וחשוב על בנה, ומעצם יכולתה לעקוב בצורה אינטנסיבית ועקבית אחרי ההתקדמות של בנה. למעשה, היא בוחרת לקחת על עצמה תפקיד פעיל ומשתתף בכל הנוגע לבנה.
• שלוש מערכות שונות:
רופאים, מורים ותארפסטים
• שרי, אמא של ריי, נחקרת ע"י מקלוסקי בעמדות שונות שהיא לוקחת על עצמה כאשר היא באינטראקסיות עם רופאים, מורים, ותארפיסטים.
• לפי מקלוסקי, שרי דוגמא לתפארת על איך הורה משתמש עם משאבים בהצלחה בכדי להתמודד באינטראקסיות של כל השותפים.
• חשוב לציין שגם המורים והתראפסטים קיבלו בחיוב ועודדו את ה REFLEXIVE POSITION של שרי . זה לא נכון לגביי הרופא.
• אינטראקציה עם המורים:
• שרי לא מחכה שהמורים יציגו את הנתונים על ריי, שרי מתחילה את הפגישה עם המידע החשוב שיש לה להציג ואיך הבן שלה מתקדם.
• שרי משחקת תפקיד מאוד אקטיבי. היא שואלת הרבה שאלות ובונה תוכניות חדשות לבנה על בסיס התשובות והערות של המורים.
• התפקיד של שרי במסגרת נקרא REFLEXIVE POSITION
• מיקום אינטראקטיבי
• המיקום האינטראקטיבי הוא בעצם החיבור בין הפרט לשאר יחסי הכוחות בתוך המערכת.
• צוות בית הספר מקבל את עמדתה של שרי כאמא מעורבת והם מאמצים את הדעות שלה. לעומת זאת, כאשר היא מגיעה לנירולוג היא חשה שהיא צריכה לנהל משא ומתן על הדעות שלה, ועל מה שלפי דעתה הכי נכון עבור בנה, היות והוא נוטה לא להתייחס לעמדתה.
• שרי ממקמת את עצמה כמשתתפת פעילה וכחברת צוות חינוכי, אך עם זאת, היא מזהה ומבינה שלמרות ההצלחה בתחום החינוכי, ישנם פעמים בהם היא ממוקמת בדרך שלא בשליטתה, במיוחד מול רופאים ובוועדות עם מומחים. שם, היא ממוקמת רק כאמא של ריי.
•
אינטראקציה עם התרפיסט:
• אצל התרפיסט שרי לוקחת עמדה מאוד אקטיבית. היא לא מחכה שהמדינה תתן לבנה תרפיסט אלא היא מראיינת אנשים ובוחרת בעצמה את התרפיסט הכי מתאים שיעבוד הכי טוב עם בנה.
• היא חיפשה "קליק."
• למרות שהיא בחרה את התרפיסט היא שמה את עצמה בתפקיד של אמא ומאפשרת ופתוחה לביקורת של התרפיסט .
•
אינטראקציה עם הרופא:
• האינטראקציה עם הרופא היה אתגר בשביל שרי. כאן, היא הייתה חייבת לעשות משא-ומתן עם הרופא. הרופא לא קיבל את הפילוסופיה של רופא אחר מפני שהיתה לו גישה אחרת וחשב שהפילוסופיה של הרופא לא תקפה.
• במקום להרגיש מתוסכלת ומאוכזבת, שרי לא ביטלה את הפילוסופיה של הרופא רק בגלל שלרופא של ריי היתה גישה אחרת.
• היא הרגישה שהפילוסופיה של הרופא כן יכולה להיות יעילה וחשוב לבנה.
• Positioned up against a wall
• בשתי דוגמאות הבאות, שרי לא היתה אסרטיבית מפני שהיא הרגישה שעמדה אקטיבית עלולה לגרום נזק לבנה. דוגמאות אלו מציגות מצב שהוא מעבר לשליטה שלה.
• REPRESENTATIVES OF SCHOOL DISTRICTS
• במפגשים של נציגים מהעירייה הם נראים כמומחים ושמים את שרי כאמא. המסר מאוד ברור כאן: התפקיד של שרי אימא.
• SPECIAL EDUCATION LEGISLATION
• שיקולים תקציביים- מחייבים את ריי ללכת לגן ממלכתי האורי שלו כי העירייה לא תשלם שרותים בגן פרטי. שרי לא רוצה להביא את זה לבית משפט מפחד שיהיו השלכות לכך במסגרת הלימודים.
• WHAT DOES SHERRY KNOW?
• שרי יודעת כי יש מקומות בהם היא לא יכולה לעשות משא ומתן ולתמוך בתוכנית לימודים אופטימלית לבנה.
• יחד עם זאת:
• שרי יודעת הרבה.
• בגלל שהיא פרו-אקטיבית ומעורבת, היא לוקחת תפקיד מאוד אקטיבי לקדם את בנה.
• היא למדה שיש לה את הכוח להעמיד את עצמה במצבים מורכבים כמו גם בעמידה נגד רופאים.
• Sherry’s story has the potential to help parents, teachers, therapists and doctors understand the importance of paying attention to the positions we take and make available for others.
• דיון
• כמו שהמערכת החינוכית מבינה את הצורך במעורבות הורית, כך גם שרי מבינה את המערכת ואת החשיבות של הקשר בין המערכת לבין ההורים.
• שרי לא רק קוראת את הספרות על להיות הורה לילד בעל צרכים מיוחדים, אלא היא גם משתמשת בספרות מול המערכת על מנת לעזור ולקדם את בנה.
• למעשה, שרי למדה כיצד למקם את עצמה במערכת החינוך המיוחד, וסיפורה הוא בעל פוטנציאל לעזור להורים, מורים, מטפלים ורופאים להבין את החשיבות של לתת תשומת לב לעמדות אותם אנו לוקחים וכיצד אנו מאפשרים גם לאחרים לנקוט עמדה.
• תרומות המחקר
• הסתכלות חדשה על התמיכה של POSITIONING מורים יכולים לזהות במפגשים מצבי המיקום השונים של ההורים ושלהם ולנתב את תגובותיהם ולהחליט לאיזה קולות באמת שומעים ולאיזה עמדות מכיר או לא מכיר בהם.
• גננות שנותנות תמיכה להורים ומעודדים למעורבות ואקטיביות בתוכניות החינוך מיוחד עבור הילד שלהם מכינים בזאת את התשתית לעתיד של תקשורת טובה בבית הספר.
• יישום כבוד האדם באמצעות חופש הביטוי- לכבד את ההורים ע"י האזנה והקשבה לסיפורים שלהם. להכליל את קולם בתוך מערך התוכנית החינוכית!
• סיכום והמלצות
• שרי הצליחה להשתלב כהורה פעיל במערכת, עם זאת למשפחות רבות אין את הידע החברתי והתרבותי כדי למקם עצמם מול מורים, רופאים ובעלי תפקידים אחרים במערכת.
• הדרכת הורים – קבוצות לעזרה עצמית- הורים בעלי יכולת יכולים לעזור להורים אחרים. להנגיש להורים את המידע והידע הרלוונטי.
• סובלנות ומודעות לאיך מדברים עם ההורים, וע"י כך לעודד את ההורים לשתף עימם פעולה
• שיתוף הפעולה עם ההורים יהיה אמיתי וכנה. באופן אקטיבי בטיפול ובקידום המטרות החינוכיות והטיפוליות של הילד.